Deze pagina’s mogen niet ontbreken op jouw site

Deze pagina’s mogen niet ontbreken op jouw site

Geschreven door Nienke

26 feb, 2024

Vandaag de dag is het voor een bedrijf belangrijk om zichtbaar te zijn op social media, zeker als je nu nog niet genoeg klanten hebt. Een website is daarbij wat mij betreft onmisbaar, want als jouw ideale klant zoekt op jouw professie wil je dat jij naar voren komt in plaats van je concullega. Alleen een website hebben is echter niet genoeg, want om bovenaan een zoekmachine te staan moet Google wel vinden dat er relevante informatie op jouw site staat. Er zijn daarom een aantal pagina’s die, zowel voor zoekmachines als jouw bezoekers, niet mogen ontbreken op je site. In dit artikel zet ik een aantal van deze pagina’s voor je op een rijtje.

1. Homepagina: jouw digitale deurmat

De homepagina is vaak de eerste kennismaking tussen jouw bedrijf en potentiële klanten. Het moet dan ook een overzicht zijn van wat je bedrijf doet, wie je bent en waarom bezoekers bij jou moeten zijn. Zorg ervoor dat belangrijke zoekwoorden die verband houden met jouw branche, producten of diensten, op een natuurlijke en informatieve manier in je homepage verwerkt zijn.

2. Over mij: vertel jouw verhaal

Op de ‘Over mij’-pagina deel je jouw verhaal, wat helt om een persoonlijke band op te bouwen met je publiek. Leg uit wie je bent, waarom je doet wat je doet, en wat jouw missie en waarden zijn. Dit draagt niet alleen bij aan de de verbinding met je ideale klant, maar kan ook helpen bij het verbeteren van je zoekmachineoptimalisatie door het gebruik van relevante zoektermen in jouw branche.

3. Producten/diensten: laat je aanbod zien

De pagina’s voor producten of diensten zijn cruciaal voor het presenteren van wat je te bieden hebt. Elk product of elke dienst moet een eigen pagina hebben met gedetailleerde informatie, afbeeldingen en, indien van toepassing, prijzen. Het is belangrijk dat deze pagina’s overzichtelijk en duidelijk zijn. Bezoekers willen niet te lang moeten zoeken naar informatie, want dan haken ze af. Optimaliseer deze pagina’s met relevante zoekwoorden voor jouw branche en link naar de pagina’s op je site onderling om te optimaliseren voor zoekmachines en het je bezoeker makkelijk te maken.

4. Contact: maak communicatie gemakkelijk

Een contactpagina is essentieel als iemand geïnteresseerd is in wat jij doet. Het moet altijd duidelijk zijn hoe iemand contact met je op kan nemen, en je kunt hier die vormen van contact opzetten die jouw voorkeur hebben. Ben jij telefonisch slecht bereikbaar en heb je liever dat mensen appen of mailen? Dat kun je ook op je contactpagina zetten. Zorg ervoor dat op de contactpagina de gegevens staan die bezoekers nodig hebben om jou te contacteren. Voeg ook een contactformulier toe voor bezoekers om gemakkelijk berichten te kunnen sturen. Als je vooral op locatie werkt is het ook slim om een kaart toe te voegen en te zorgen dat op je site meteen duidelijk is wat jouw werkgebied is. Noem de contactpagina ook altijd ‘Contact’. Dat is duidelijk voor iedereen.

5. Blog: deel kennis en expertise

Een blog is een krachtig middel om waardevolle inhoud te delen, te laten zien dat je weet waar je het over hebt en om organisch verkeer naar je website te stimuleren. Creëer regelmatig nieuwe blogs die relevant zijn voor je doelgroep zodat je makkelijker gevonden wordt in zoekmachines.

6. Privacybeleid en algemene voorwaarden: bescherm jouw bedrijf en jouw klanten

Een beetje stoffig, deze pagina’s, maar wel belangrijk. Ze helpen om jouw bedrijf en je klanten te beschermen. In een privacyverklaring leg je uit wat er gebeurt met de gegevens die mensen invullen in je contactformulier, bij een bestelling op je webshop of andere data die jouw website van ze opslaat. Het is wettelijk verplicht om een privacybeleid op je site te hebben. De algemene voorwaarden zorgen ervoor dat er een duidelijke overeenkomst is wanneer iemand met jou gaat samenwerken waar je allebei op terug kan vallen wanneer de samenwerking niet zo goed loopt. Zorg dat ze compleet zijn. Vaak vind je deze pagina’s in de footer. Je hoeft ze niet meteen bovenin je menu te zetten, als ze maar vindbaar zijn voor mensen die ze zoeken. Waar het van toepassing is kun je wel naar de pagina’s linken natuurlijk.

Conclusie

Door de juiste pagina’s op je bedrijfswebsite te hebben en ze te optimaliseren voor zoekmachines, kun je niet alleen jouw online zichtbaarheid vergroten, maar ook de gebruikerservaring verbeteren en potentiële klanten omzetten in trouwe volgers en klanten. Zorg ervoor dat jouw website een complete en goed georganiseerde bron van informatie is, die jouw merk op de best mogelijke manier vertegenwoordigt.

Kun jij wel wat hulp gebruiken met de opbouw van jouw website? Plan dan een sparsessie met mij, dan denk ik graag met je mee over de indeling van je website.

Dit vind je misschien ook interessant:

0 reacties